Nuffnang Signboard - Jom Klik

.

Jom Support Saya

Jom Support Saya

JobsMalaysia.Info - Jobs in Malaysia | Iklan Jawatan Kosong Kerajaan 2010

Post Terkini

Tuesday, October 5, 2010

Tuan rumah terkejut kediamannya jadi makmal dadah

Kang Chez Chiang (tengah) memegang salah satu peralatan dan bahan kimia yang dipercayai digunakan untuk memproses dadah jenis methamphetamine sambil diperhatikan, Pegawai Penyiasat, ASP Zainal Abidin Saad, dan ASP Chandra Segaran (kanan) pada sidang media di Ibu pejabat Polis Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 4 Okt. - Seorang pemilik rumah sewa terkejut apabila mendapati kediamannya dijadikan sebuah makmal ketika dia ke rumah itu di Taman Megah, Kepong di sini Selasa lepas untuk mengutip sewa bulanan yang tertangguh sejak Ogos lalu.
Curiga melihat keadaan rumahnya yang bersepah dan busuk, pemilik rumah tersebut membuat laporan polis terhadap tindakan warga Iran yang menyewa rumahnya sejak Julai lalu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Kang Chez Chiang berkata, berikutan laporan itu, sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Sentul pergi ke rumah tersebut untuk mendapatkan kepastian mengenai kewujudan makmal berkenaan.
"Hasil siasatan, polis mendapati rumah itu dijadikan sebuah makmal untuk menghasilkan dadah jenis syabu berdasarkan penemuan sejumlah bahan kimia.
"Selain bekas plastik dan kaca, turut ditemui 45,000 liter minyak yang mampu menghasilkan kira-kira 27 kilogram dadah syabu yang bernilai RM4.6 juta," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur di sini hari ini.
Beliau menambah, berdasarkan bahan kimia yang digunakan, polis menganggarkan keseluruhan rampasan yang dibuat bernilai RM300,000.
Bagaimanapun jelasnya, tiada tangkapan dilakukan kerana rumah itu telah ditinggalkan sejak penghujung Julai lalu.
Chez Chiang memberitahu, polis juga mengesyaki sindiket yang mengendalikan makmal tersebut mempunyai kaitan dengan makmal yang diserbu polis di Sri Hartamas, Bukit Kiara pada Julai lalu.
"Ini kerana, selain suspek dari negara sama, rumah tersebut juga ditinggalkan selepas kita menyerbu makmal di Sri Hartamas.
"Namun kita akan membuat siasatan tentang kaitan antara kedua-dua makmal berkenaan terhadap dua suspek yang ditahan di Sri Hartamas," ujarnya.
Dalam pada itu, beliau turut menasihatkan kejiranan di kawasan perumahan dan pemilik rumah sewa supaya memantau aktiviti warga asing yang mencurigakan.
Menurutnya, makmal dadah yang dihasilkan bukan sahaja mengeluarkan bau busuk tetapi mampu menyebabkan satu letupan besar akibat penggunaan bahan kimia yang berbahaya.
Sementara itu, dalam perkembangan lain, Chez Chiang berkata, pihaknya menahan seorang pelajar institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) warga Nigeria dan seorang pengawal keselamatan kerana memiliki ketulan mampat ganja seberat 1.1 kilogram di Bukit Bintang di sini semalam.
"Warga asing berusia 27 tahun dan pengawal keselamatan yang merupakan warga tempatan berumur 34 tahun itu ditahan di hadapan sebuah hotel di Jalan Alor di sini.
"Dengan penahanan itu polis berjaya menumpaskan satu lagi sindiket dadah yang didalangi warga asing di sekitar Lembah Klang," jelasnya.
Tambahnya, kedua-dua suspek telah direman selama lima hari bermula hari ini untuk disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

No comments:

Post a Comment