Nuffnang Signboard - Jom Klik

.

Jom Support Saya

Jom Support Saya

JobsMalaysia.Info - Jobs in Malaysia | Iklan Jawatan Kosong Kerajaan 2010

Post Terkini

Friday, October 29, 2010

Kereta James Bond dilelong lebih AS$4 juta

Jerry Lee, pemilik kereta Aston Martin DB5 keluaran 1964 yang digunakan oleh James Bond dalam filem Goldfinger danThunderball bergambar bersama kereta tersebut sebelum ia dilelong pada harga setinggi AS$4,114,760 di London, kelmarin. - AP

LONDON 28 Okt. - Seorang penggemar kereta Amerika Syarikat (AS) warga Britain membeli kereta Aston Martin yang terkenal dalam filem James Bond, lengkap dengan kerusi lenting dan nombor pendaftaran berputar pada satu jualan lelong di sini pada harga lebih AS$4 juta (RM12.4 juta).
Kereta Aston Martin DB5 berwarna perak tahun 1964 itu dipandu oleh aktor, Sean Connery ketika dia melakonkan watak perisik Britain dalam filem Goldfinger pada 1964 dan Thunderball pada (1965).
Pengumpul AS, Harry Yeaggy terbang ke Britain bagi menghadiri jualan lelong yang diadakan semalam dan menawarkan harga yang lebih tinggi berbanding pesaingnya untuk membeli kereta itu pada harga AS$4.1 juta (RM12.7 juta).
Bagaimanapun, jumlah ini adalah kurang daripada anggaran awal iaitu lebih AS$5 juta (RM15.5 juta).
Yeaggy berkata, sebuah muzium di AS bakal menjadi rumah baru untuk kereta itu, namun sebelum itu dia merancang untuk 'menikmati sedikit keseronokan' dengan memandu kereta itu menyelusuri jalan-jalan di ibu negara Britain ini.
"Kami akan memanaskan enjin kereta ini dan memandunya menyusuri jalan-jalan di sekitar London malam ini. Kami akan menikmati sedikit keseronokan dengannya," katanya kepada televisyen BBC.
Pengumpul AS itu berkata, dia mengambil keputusan pada saat-saat akhir untuk terbang ke Britain bagi menghadiri jualan lelong itu dan mengaku terkejut kerana seorang warga AS muncul sebagai pembeli yang berjaya dalam jualan itu.
"Saya sangka seorang warga Eropah akan membelinya. Namun saya rasa mereka tidak menghargai Bond sebanyak mana yang kami lakukan," katanya.
Kereta yang digunakan dalam filem James Bond itu telah dijual oleh pemiliknya dari AS, pemilik stesen radio B101 Philadelphia, Pennsylvania, Jerry Lee, yang telah membelinya pada harga AS$12,000 (RM37,302) pada 1969.
Hasil jualan itu akan disalurkan kepada yayasan amalnya. - AFP

No comments:

Post a Comment