Nuffnang Signboard - Jom Klik

.

Jom Support Saya

Jom Support Saya

JobsMalaysia.Info - Jobs in Malaysia | Iklan Jawatan Kosong Kerajaan 2010

Post Terkini

Wednesday, June 15, 2011

Golongan muda kurang amalkan ajaran Islam

JAKARTA - Golongan muda yang beragama Islam di Indonesia dikatakan berpegang teguh kepada nilai-nilai konservatif, tetapi kurang dari segi pemahaman dan amalan Islam sebagaimana sepatutnya.
Tinjauan pendapat yang dijalankan oleh Institut Kaji Selidik Indonesia dan melibatkan hampir 1,500 responden mendapati 98 peratus daripada mereka tidak mengiktiraf hubungan seks sebelum berkahwin. Sementara 99 peratus tidak menerima amalan homoseksual dan 89 peratus lagi menolak pengambilan minuman beralkohol.
"Rasa tidak setuju mereka terhadap hubungan seks sebelum berkahwin sangat tinggi. Berzina sangat dilarang, manakala menjadi gay atau lesbian pula seakan-akan satu sumpahan. Menyentuh isu-isu ini, kebanyakan remaja Islam Indonesia memiliki pandangan yang konservatif," jelas kaji selidik yang dijalankan bersama Institut Goethe itu.
Namun, hasil kajian mendedahkan hanya 28.7 peratus responden mendirikan sembahyang lima waktu sehari. Hanya 11.7 peratus memahami ayat-ayat al-Quran dan kurang 60 peratus daripada mereka berpuasa di bulan Ramadan.
Kaji selidik yang melibatkan responden berusia di antara 15 hingga 25 tahun itu dijalankan pada November 2010. Indonesia merupakan negara yang memiliki paling ramai penganut Islam dengan lebih 80 peratus warganya yang berjumlah 240 juta orang itu beragama Islam. - AFP

No comments:

Post a Comment