Nuffnang Signboard - Jom Klik

.

Jom Support Saya

Jom Support Saya

JobsMalaysia.Info - Jobs in Malaysia | Iklan Jawatan Kosong Kerajaan 2010

Post Terkini

Friday, November 26, 2010

Bekas peguam akui guna wang adik Sultan Brunei

PUTERA JEFRI BOLKIAH

NEW YORK - Bekas peguam Putera Jefri Bolkiah, Faith Derbyshire memberitahu Mahkamah Tinggi New York kelmarin bahawa dia menggunakan wang AS$5 juta (RM15.6 juta) hasil jualan ladang milik kerabat diraja Brunei itu di Las Vegas untuk membeli sebuah rumah di Pantai Manhattan, Los Angeles.
Wanita tersebut berkata, Putera Jefri, 56, yang merupakan adik Sultan Brunei pernah memberitahunya supaya menggunakan hasil jualan ladang itu untuk membayar gajinya dan suaminya Thomas Derbyshire, 39, yang dianggar sekitar AS$3.1 juta (RM9.6 juta) setahun.
Faith, 30, turut mengaku dia memindahkan AS$100,000 (RM312,700) dari akaun Putera Jefri sebagai bayaran perbelanjaan untuk sebuah hartanah milik kerabat diraja itu.
Dia memberitahu mahkamah bahawa dia pernah menggunakan wang Putera Jefri untuk membeli dua jam tangan jenama Rolex dan seutas jam tangan Cartier dengan nilai keseluruhan AS$16,000 (RM50,032).
Namun, kata Derbyshire, semua jam tangan itu bukan untuk suaminya tetapi untuk keluarga diraja berkenaan.
"Putera Bahar (salah seorang anak lelaki Putera Jefri) meminta saya membeli jam tangan Cartier untuk seorang wanita," ujarnya.
Derbyshire dan suaminya, Thomas Derbyshire, 39, dipecat pada tahun 2006 selepas dua tahun bekerja dengan Putera Jefri.
Putera berkenaan menyaman dua bekas peguamnya itu bagi menuntut ganti rugi sekurang-kurangnya AS$7 juta (RM21.8 juta) kerana mendakwa mereka menyeleweng wangnya semasa bekerja untuknya.
Perbicaraan disambung semula pada minggu depan. - AP

No comments:

Post a Comment